fredag 10 oktober 2014

Nobelpriset

Igår var det dags för nästa milstolpe på vägen mot julen, utnämningen av årets vinnare av Nobelpriset i litteratur. Mina förhoppningar (men inte vad jag trodde) var att Svetlana Aleksijevitj skulle vinna. Har ni inte läst något av henne tycker jag att ni ska göra det. Och ge bort böcker i julklapp också. Hur som helst verkar det som att priset inre kan gå till en kvinna två gånger i rad, det har aldrig hänt i alla fall. Däremot har det gått till män så mycket som 25 gånger i rad, det får mig att känna mig lite bitter.

Bitterheten lindrades dock något idag när det stod klart att Malala Yousafzay får fredspriset för sin kamp för flickors rätt att gå i skolan. Synd bara att hon behövde bli skjuten i huvudet först, för jag tror inte att hon hade fått det om inte skottet gjort henne till världskändis (även om jag personligen tycker att hon hade förtjänat det lika mycket ändå).

Inga kommentarer: