söndag 7 september 2014

Jullista

Jag är egentligen inget fan av listor men någon gång ibland kan det vara kul. Den hr är ursprungligen fårn Helene.

1. När är det ok att börja adventspynta respektive julpynta enligt dig.
Jag brukar smygstarta helgen innan första advent med sådant som inte syns utifrån så att grannarna inte ska störa sig på att det är för tidigt. Torsdagen innan första advent gör jag klart med stjärnor och ljusstakar också. Julgranen tar vi in cirka en vecka innan julafton.
 
2. Var förvarar du dina julsaker?
En en stor röra i ett förråd under källartrappen.

3. Hur mycket julsaker har du?
Inte så väldigt mycket faktiskt, jag gillar inte när det blir för överbelamrat utan vill hellre ha få men genomtänkta saker. Sen pyntar jag mycket med växter och de sparar jag ju inte.
4. Lagar du ditt eget julgodis och i så fall vadå?
Ja, knäck, kolor, tryfflar och wienernougat.
5. När börjar du känna att det är jul?
När alla butiker plockar fram julsakerna. Ganska tidigt alltså.
6. Till vem köper du julklappar?
Våra barn, barnens kusiner och våra föräldrar. 

7. Har du börjat klura på årets önskelista?
Parfym funkar alltid (även om jag har så det räcker och blir över). En kamera skulle inte heller vara fel men jag vet inte riktigt vem som skulle köpa det åt mig.

8. Vilka är dina tre bästa jullåtar?
3?! Hur ska jag kunna välja så få? Okej, jag gör ett försök:
1. Fairytale of New York
2. Santa Claus is coming to town
3. Baby it´s Cold outside
Nej vet ni, det här blev en lista på jullåtar jag gillar, jag kan helt enkelt inte välja och rangordna. När det kommer till julmusik väcker musiken så mycket känslor eftersom man associerar den med minnen vilket gör att det inte är själva musiken man gillar alla gånger utan känslan musiken väcker.
9. Vad ser du allra mest fram mot denna julen?
Samma som varje år, glada barn, glada vuxna, mys och tid tillsammans.

10 . Tio snabba:
Kungsgran eller vanlig gran.
Vanlig gran för doftens skull och för att vi alltid haft vanlig gran sedan jag var liten.
Rödvinsglögg eller vitvinsglögg.
Rödvinsglögg om jag måste välja, men vitvinsglögg är bra att blanda drinkar med.
Lutfisk eller risgrynsgröt.
Har aldrig ätit lutfisk och kommer förmodligen aldrig göra heller.
Skickar du riktiga julkort eller e-mailjulkort.
Gärna hemmagjorda men känner inget tvång, hinner jag inte så hinner jag inte.
Kalle Anka eller Karl-Bertil.
Men helst ser jag båda.
Julklapp på morgonen eller bara julklappar vid julklappsutdelningen.
Både och.
Julklappar direkt efter Kalle eller senare på kvällen.
Det har faktiskt aldrig varit några problem att få barnen att lugna sig och vänta på tomten.
Senapssill eller löksill.
Om jag måste välja.
Christer Sjögren eller Chris Rea.
Jag kommer aldrig självmant välja Christer Sjögren i något sammanhang. 
 

Tomten är Far till alla barnen eller Love Actually.
Här går gränsen, jag kan inte välja mellan dessa, båda är så bra.


En sån här söt liten tomte hade vi förra året.  

1 kommentar:

Annie sa...

Vem bryr sig om vad grannarna tycker?! Det är ju de som är tråkmånsarna - haha!