söndag 17 november 2013

Min gissning på Blossa 13

Jag har varit en riktigt dålig bloggare den senaste veckan, jag har liksom inte haft något roligt att skriva. Det finns en gräns för hur många gånger man kan läsa att någon provat en glögg eller ätit pepparkakor innan man tröttnar känner jag och det är det enda juliga jag gjort den senaste veckan. Igår tänkte jag i alla fall göra chokladtryffel med smak av Baileys men jag verkar ha tagit lite för mycket grädde så den stelnar inte riktigt så nu sitter jag här och äter chokladkräm med smak av Baileys istället, fantastiskt gott är det i alla fall.

 Jag tänkte även beställa en julklänning på H&M igår men när det beräknade leveransdatumet var 23-27/12 hoppade jag över det och hoppas att jag hittar en likadan i butik i stället. Lite julkläder till barnen blev det i alla fall men de visar jag när de kommit.

 Blossa-glöggen måste jag ändå berätta att jag har provat. Den är väldigt syrlig och jag har sett att flera gissat på rönnbär. Det är nog inte omöjligt men jag känner inte alls att det är något som är specifikt för Dalarna, så vilka bär är då det? Jag vet inte egentligen men jag vet att när jag spenderade min somrar i Dalarna som barn åt jag så mycket stenbär så jag nästan kräktes, de är också väldigt syrliga och färgen på glöggen stämmer väldigt bra in, eftersom de brukar vilja göra det ganska omöjligt att gissa rätt slänger jag även in en gissning på bäverbär, hybriden mellan stenbär och åkerbär.


Så här ser stenbäret ut.

1 kommentar:

Nilli sa...

Intressant gissning! Jag har dock aldrig smakat stenbär så jag vet inte hur de smakar, men det låter som en kvalificerad gissning! Mina tankar gått mellan rönnbär och lingon, men som sagt, vad har det med dalarna att göra? det känns lite för enkelt...