söndag 25 augusti 2013

Perfekt julhus?

Om ni fick välja, i vilket slags hus skulle ni då fira jul? Stort överklasshem som i Fanny och Alexander, gammalt rött hus med vita knutar som i Bullerbyn eller kanske du föredrar lägenhet antingen det är en gammal med stuckatur och djupa fönster där man kan sitta och titta ut på snön som faller på gatan eller miljonprogram?
Jag har under mina år hunnit med (räknar bara jular jag minns) stor gammal hälsingegård, en dröm för ett litet barn med massvis av plats att springa runt och härja men litet ensamt eftersom jag saknar både syskon och andra jämnåriga släktingar.
Efter det var det gula huset vid havet, höjdpunkten då var när jag och pappa åkte skridskor på julafton medan mamma fixade inomhus.
Sen firade vi något år i miljonprogram vilket kanske inte var någon fullträff men det berodde på många omständigheter och inte bara själva bostaden.
Vi har även hinnit med att fira i en helt vanlig nittiotalsvilla och såklart vårt eget tjugotalshus son vi bor i nu. Dock har jag aldrig lyckats bli så där jättekär i det här huset och nu verkar det som att vi kanske (stort kanske) får fira jul i ett annat hus nästa år igen, jag håller tummarna.

Jag måste ändå tillägga att det viktigaste är ju såklart inte vart man firar utan med vilka samt att alla hus är fina och juliga när de är inbäddade i snö.
Såhär såg vårt hus ut för fyra år sedan, idag ser det helt annorlunda ut. Det kommer nya bilder när det ser lite vintrigare ut. 

4 kommentarer:

Johanna sa...

Håller med om att det viktigaste är med vilka man firar!
Skulle jag välja bara efter huset skulle jag antingen välja min ena brorsas hus på landet vid en sjö, eller min andre brors herrgård.
Men vi har firat många fina jular i vårt lilla 60-talshus!

Maries strålande jul sa...

När jag var barn ville jag fira jul i ett Madickenhus och jag gillar fortfarande den stilen på hus. Jag hade gärna bott i en herrgårdsliknande byggnad men det koster ju en hel del med underhåll. Jag bor själv i en villa byggd 2007 och den fungerar utmärkt att fira jul i, likaså hos släkten. Även om det viktigaste är gemenskapen kan man ju få drömma lite.

Erica AKA Tomtens Dotter sa...

Som du säger... Det viktigaste är inte VAR utan med VEM.

Det här var roligt. Jag måste nog skriva ett inlägg på temat :-)

Kul att du är lite igång igen. Jag gillar din blogg, den har himla hög mysfaktor ska du veta!!!

Jul hos Linda sa...

Har alltid velat fira i ett gammalt rött hus i Bullebystil. Än lär det dröja, men renoveringen av ett sånt har påbörjats ;)

Men såklart är det viktigaste vem man firar med. Allra bäst är hemma hos föräldrarna med familjen.