söndag 16 december 2012

Julfixarhelg

Oj vad besöken rullar in trots att jag nästan aldrig skriver. Kul. Idag har granen hämtats från skogen, barnens granar (de får ha plast, orka städa efter TRE granar) har pyntats och vi har handlat ganska mycket julmat. Årets sillar är bestämda, nästan i alla fall jag kan nog hinna ändra mig några gånger, men som det ser ut nu blir det västerbottenssill och löksill som vanligt och två nya sorter: citronsill och havtorn/rosmarin. Havtorn och rosmarinsillen såg jag bland sillburkarna och tänkte jag skulle försöka få till själv, jag har inget recept men det går säkert bra ändå. Rocky road och två satser smörkola (en misslyckad och en lyckad) har vi rört i hop också.


Bilden kommer från abba.se. Rosmarin är en av mina favoritkryddor men havtorn är jag inte så bekant med faktiskt.

Imorse på morgonpromenaden hittade jag en stor grangren med kottar som blåst ner. Bokstavligen en skänk från ovan eftersom jag inte hann hämta kottar innan snön kom, helst hade jag haft talkottar men det går nog att hitta på något med grankottar istället så nu går hjärnan på högvarv för att komma på ett snyggt arrangemang till juldukningen.

Kvällen har spenderats med tända ljus och "Elf" med barnen. Ungarna älskade filmen, nästan lika mycket som jag gör. En riktigt bra helg med andra ord.

1 kommentar:

Maries strålande jul sa...

Låter som en riktigt mysig helg!