söndag 4 november 2012

Om att vara vimsig.

Hela veckan har jag gått och planerat att åka in till stan och lördagsshoppa och köpa nya julsaker. I fredags eftermiddag kom någon i mitt team på jobbet på att systemet var stängt på lördag eftersom det var röd dag. Eftersom jag bor i en småstad innebar det såklart att inte bara systemet utan ALLT var stängt. Nu skulle man kunna tro att det ledde till att det inte blev någon shopping men maken hade hittat en bil som han ville åka och köpa, bara någon kilometer ifrån IKEA i Valbo. Så det blev ett IKEA-besök men inte så mycket shopping, julpyntet var av typen "Fint, men inte hemma hos mig". Men jag köpte i alla fall årets första amaryllisar som jag hoppas slår ut strax före första advent. Kanske går jag ut i skogen lite senare och hämtar lite mossa och kottar att pynta med men det är tveksamt för idag har jag en riktig latardag, ligger i sängen och varvar julbloggar med lite tv-serier. 


Amaryllisar är nog de mest tacksamma blommorna man kan ha att göra med. Till och med jag klarar av dem och det är ett bra tecken. När de väl slagit ut kan man göra vad man vill med dem, de håller lika länge i kruka som i vas eller varför inte hänga dem upp och ner (fyll den ihåliga stjälken med vatten). Kan vara bra att veta att de funkar så bra som snittblommor eftersom de ibland skjuter i väg och blir lite för långa eller går av. Eftersom de är så himla mäktiga räcker det oftast med en stjälk/arrangemang. Bilderna har jag lånat från Holmsund blommor.












1 kommentar:

Margareta sa...

Tack för länkningen. Blir bara glad över lånade bilder när man länkar.