söndag 11 november 2012

Aldrig mer Allt i Hemmet


Vad är det med det här att ha ojuliga reportage i julspecialarna av magasinen? Till exempel Allt i Hemmet. Chefredaktören han julbrunch som inte alls är särskilt julig (eller charmig eller mysig heller för den delen). Hon säger att barnen inte alls bryr sig om traditioner, det är bara vi vuxna som gör det. Yeah right, jag frågade min dotter vad det viktigaste med julen är (utan att på något vis leda henne in på ett visst svar), tomten, julmaten och att det kommer mycket folk hit var hennes svar. Följdfrågan blev; "Vad är julmat för dig?" Hon svarade skinka, köttbullar, prinskorv och lax. Och Amelia Juls intervju med Zarah Öberg som tykcer att julen är en sorglig tid och hellre yogar och äter grönsaker än tittar på Kalle och äter julmat. Vart är julstämningen i det? Jag förstår att de vill visa olika sätt att fira jul men det är inte vad jag eftersöker när jag köper julmagasin (Amelia Jul var dock bra i övrigt).

Förra årets julmat och svåger (julmaten är förra årets, svågern är samma i år). Bilden är tagen av Erik tror jag, han gick bananas med kameran förra året.

5 kommentarer:

AnneL sa...

Jeg er helt enig :) De som IKKE er opptatt av tradisjonene er jo ikke de man vil lese om? Jeg kjøper jo ikke et julmagasin for å lese om hvordan jeg kan bli mindre julig?
Tradisjonene er viktig :D Og en av mine tradisjoner er å lese svenske juleblogger, sånn som din :)

Thereses jul sa...

Jag är faktiskt riktigt trött på julmagasin som skriver om otraditionella och ojuliga saker. Kan de inte göra det i sina vanliga tidningar och låta oss jultokiga få läsa det vi helst av allt vill läsa om... Om man inte vill läsa om julen behöver man ju inte köpa julspecialen! :P

Johanna sa...

Jag håller helt med! Vi som köper julmagasin gör det ju av en orsak: vi vill få myskänslor & inspiration inför advent och jul! Sååå tråkigt att lyfta fram sådant som sänker stämningen- vem köper julmagasin av den orsaken???
Äh vad slött asså...:/

Sanna Laake sa...

Ja men då är det inte bara jag alltså, skönt. Kanske man skulle ta och maila redaktionen med sina synpunkter?

Anna Schröder sa...

Jag kan bara hålla med! Julmagasin gör i 9 fall av 10 de mest ojuliga reportage man kan tänka sig. Jag blir så arg! De hem som de besöker har mindre julpynt framme än en statarlänga på 1800-talet. Det behövs mycket mer än lite granris i en zinkhink (eller något annat spartanskt) för att väcka julkänsla.