onsdag 10 oktober 2012

Jullista

Hade du en bra jul förra året?
Ja själva firandet och tiden fram till jul var bra men jag hade önskat mer snö. Natten till annandagen kom stormen och tog med sig strömmen så vi var strömlösa några dagar och det var inte så populärt.

I vems hem firade du jul?
Hemma på julafton och hos min mans föräldrar på juldagen.

Vilket är ditt bästa barndomsjulminne?
Oj vad svårt, jag minns en jul när både farmor och hennes man och mormor och morfar kom upp till oss. Jag tror det bara hände en gång.

Vilket är ditt värsta barndomsjulminne?
Första julen med mamma och pappa som skilda. Vi firade tillsammans som vanligt ändå men stämningen var lite tryckt.

När slutade du tror på tomten?
Tyvärr kan jag inte minnas när jag trodde på tomten. Eller i alla fall inte att det var den riktiga tomten
som kom till oss.

Vad är det godaste du ställt ut till tomten på julafton?
Risgrynsgröt och lussekatt.

Ger du något till välgörenhet etc under julen?
Ekonomin tillåter inte att jag slänger pengar omkring mig en liten slant till läkare utan gränser brukar det kunna bli.

När julhandlar du?
Jag börjar när butikerna börjar jula till det och sen handlar jag julpynt på mellandagsrean också.

Hur dags vaknar du på julafton?
Vid åtta ungefär. Jag burkar försöka komma upp före barnen men oftast har jag varit uppe halva natten och fixat och stökat med dukning och julmat.

När äter ni julmat?
Direkt efter Kalle Anka, då är alla hungriga.

När öppnar ni julklappar?
När alla har ätit färdigt. Barnen är faktiskt förvånansvärt tålmodiga och brukar inte tjata om att vi ska äta snabbare:)

Vad är den bästa julklapp du nånsin fått?
Jag har fått så mycket bra genom åren så jag kan inte välja ut något.

Hur brukar din stad/by julpyntas?
För lite, en stor gran på torget och lite ljusslingor mellan husen.

Hur länge är du ledig vid jul?
De senaste åren har jag varit ledig länge men nu vet jag inte hur min jobbsituation kommer se ut.

Hur länge har du kvar din julgran?
Den brukar åka ut vid nyår.

Har du någon gång firat jul utomlands?
Nej.

Har du någon gång gjort egna julkort?
Ett år scrappade jag egna men de senaste åren har jag beställt med foto på barnen.

Tycker du om att sjunga julsånger?
Ja absolut, högt, ofta och inte särskilt bra.

Vem vill helst fira jul med utöver familjen/släkten?
Goda vänner är alltid välkomna. Kunde jag skulle jag önska att min farmor blev lite kryare så hon kunde komma.

Om du fick tio miljoner, hur skulle du fira jul då?
I ett stort gammalt hus som jag låtit renovera (inte renoverat själv, det är jag trött på nu) i gammal stil. Före jul skulle jag åka till London eller New York och julshoppa och efter jul skulle jag åka till någon paradisö i Västindien och ta igen mig.

Om du kunde ändra något med julen, vad skulle det vara?
Mer jul!!! Och att det julen var garanterat snösäker.

Tror du vi får en vit jul i år?
Tyvärr inte men jag hoppas verkligen.

Vad vill du att tomten ska ha med sig för julklapp till dig?
Systemkamera skulle inte sitta fel.


1 kommentar:

Jenniiz sa...

Härlig julblogg du har.
Lånar med din lista till min julblogg å svarar på den...