söndag 14 oktober 2012

Julgranskulor


Förra året började jag köpa på mig julkulor av glas i stället för plast. Det är helt klart värt att betala lite mer för glaskulor tycker jag, de har en helt annan lyster och det känns mycket lyxigare. Dum idé kan man tycka, när huset är fullt av små barn, katter och en väldigt klumpig hund men jag kan tala om för er att alla kulor som gått i kras har tagits sönder av mig vid uppsättning eller nedtagning. Mitt knep för att få kulorna att klara sig är att knyta fast de ordentligt istället för att bara hänga de på grenarna. Då krävs det att man välter hela granen för att de ska gå sönder och det händer trots allt inte så ofta, inte hos oss i alla fall. 

Den här kulan såg jag för första gången i Drömhem och trädgårds julnummer förra året och jag föll direkt, jag tycker den är helt underbar.



Den här tror jag skulle passa bra i hop med den snurriga kulan. Båda två kommer från Lisbeth Dahl och bilderna har jag lånat härifrån.

4 kommentarer:

Victorias Jul sa...

Jag har inga plastkulor heller, plast är mycket fulare och tråkigare och sen vill jag inte ha någon plast heller

Helly sa...

Åh, den första där var helt i min smak. Smart att BINDA fast kulorna. Undrar om du tycker det är lika kul sen efter nyår ;)

Åsa sa...

Smart att knyta fast! Jag såg på en av stadens loppisar väldigt fina kulor i glas, de är ju av modell äldre men det är ju faktiskt stor skillnad, lite mer riktigjul. Vi kan ju inte ha riktig gran men riktiga kulor kan man ju satsa på! Tack för idén!

Em sa...

Med ett fullt hus med djur har vi alltid haft glaskulor i toppen av granen och plast nedtill där glada svansar härjar och katter leker. Var bara en jul som hela granen välte och så länge den hunden fanns i livet knöts granen fast i taket med fisketråd. Haha, härliga minnen på något sätt ändå. =) kram