lördag 13 oktober 2012

Julblommor

Efter en jobbnatt och sovmorgon finns det fantastiskt många inlägg att läsa på alla julbloggar, det har verkligen kommit igång nu. Synd att solen lyser och det känns allt annat än juligt ute.

Dagens fundering handlar om blommor. Jag är inte vidare förtjust i plastblommor, tyvärr med tanke på att jag tar ihjäl så gott som alla levande blommor, men i år tror jag att det blir några inköp ändå. Av jultstjärnor. Jag älskar julstjärnor men ni vet väl att de är dödligt giftiga för katter? Och vi har en kattunge som smakar på allt i år igen. Förra året fyllde jag upp med amaryllisar så att jag inte saknade julstjärnorna så mycket men i år blir det några konstgjorda om jag hittar några snygga. Jag vill ha mycket blommor på julen, julstjärnor för att de är så juliga, amaryllisar för att de är så snygga och naturligtvis massvis med hyacinter för doftens skull, vilken är din favoritjulblomma?


Bilden kommer från odla.nu.

4 kommentarer:

Johanna sa...

Jag älskar hyacinter, vilken juldoft! Tvärr kan jag inte ha dem hemma pga allergi, men luktar på dem när jag kan!

Helly sa...

hyacinter, hyacinter, hyacinter! Jag och blommor går inte ihop men jag ser julblommor som något som bara är på besök och har ingen tro på att de ska överleva efter nyår. Men att välja plast eller tyg är inget för mig. Då är jag hellre utan.

Anonym sa...

Jag gillar dom flesta julblommor.....blir alltid julstjärnor, amaryllis och hyacinter och ibland azalea(som ju har en tendens att torka ihop efter ett tag....), lite små enar i krukor.....Nu ska jag kika på dina blogg:)
Kram/Nettan

Em sa...

Amaryllisar, hyacinter och julstjärnor. Allt jag behöver. Sen gillar jag julgruppen jag får från jobbet varje år. Brukar vara en murgröna, hyacinter och någon mini-en,riktigt fina och perfekt att ta reda på murgrönan sen =)