torsdag 4 oktober 2012

Jag längtar efter hyacinter

Jag satt och funderade i går kväll över vad jag ska köpa för nya inrednigssaker till julen i år och kom fram till att jag faktiskt nog är ganska klar. Det är inget jag kan komma på som verkligen fattas förutom några kuddar till soffan eftersom jag har väntat med att köpa det då vår hund som ung åt upp de vi hade men nu tror jag att hon är vuxen nog att låta bli. Kanske blir det en ny pappstjärna till vardagsrumsfönstret om jag hittar någon som faller mig smaken inom rimlig prisklass. För det var ju det där med pengar, jag har ju inget jobb, eller jag jobba lite extra men det ger inte mycket så den här julen kommer jag få sålla ut gobitarna och vilken tur då att jag i några år har köpt så mycket så jag vet vilka som är gobitarna, till exempel finns det ju en hel uppsjö av julmagasin och jag brukar köpa alla men nu vet jag vilka jag gillar och inte. Julblommor är en ganska stor post på kontot i december men man kan fylla ut med sånt som är gratis, mossa, kottar och jox man redan har hemma som julkulor, äpplen och torkade apelsinskivor. Jag tror faktiskt att det är dags att ge sig ut i skogen redan nu och plocka på sig det man vill ha i advent, vem vet, har vi riktig tur kommer snön snart och då är det direkt mycket bökigare att hitta något.
En jul grupp som jag gjorde 2010 och som kostade mig precis 30 kronor eftersom jag hade allt utom hyacinterna sen förr. Ju mer man håller på desto duktigare blir man ju också och kommer på nya saker att dekorera med, det här är nog en av mina första, hade jag gjort den nu hade blommorna åtminstone fått lite mossa runt fötterna.

4 kommentarer:

Victorias Jul sa...

När jag ska köpa något nytt till julen brukar jag bestämma mig för att jag måste sälja något annat, dels för att det inte är så bra för miljön att konsunmera men även för plånbokens skull. Jag är mammaledig nu vilket inte göra att det blir allt för mycket pengar över

Johanna sa...

Den var verkligen fin :) ja man samlar ju på sig saker genom åren som man kan spara. Jag har precis flyttat hemifrån så får mig är det lite värre, jag måste skaffa mer saker i år är jag rädd. men man får ta lite i taget :)

Em sa...

Precis så där går mina tankar också. Julen är en alldeles för fantastisk högtid för att känna att man inte har råd.. vad då inte har råd? Man får väl helt enkelt fira jul SOM man har råd. Tycker det är sjukt att man, tillexempel i US, skuldsätter sig under just julen för att de handlar så myket de inte har råd med. Galet! Vart är välrlden på väg??!

Helly sa...

Håller verkligen med i att man har samlat på sig många julsaker och därmed faktiskt inte behöver nytt. Visst det kliar i fingrarna när det kommer nyheter men jag kan ha svårt att få plats med det jag redan har. Tror blommor är den viktigaste dekorationen efter julgran. De är vackra, fulla med julstämning och ger sådana härliga juldofter. Längtar verkligen oxå efter hyacinter. Nu är det dax att sätta sina lökar i hyacintglas om man vill driva upp dem själv. Kanske är billigare än de som är i jordkruka?