onsdag 19 september 2012

Årets första julrecept

Gårdagens middag blev sallad med butternutsquash, ett recept från Lantlivs julnummer förra året. Jag brukar alltid försöka få till någon grönsaksrätt på julbordet och just grönsakerna brukar inte gästerna vara så noga med att det ska vara lika från år till år så där brukar jag prova något nytt och nu var det alltså dags att provlaga en av årets kandidater. Först ugnsrostade jag butternutsquash, rödbetor, morötter och hela vitlöksklyftor med skal tillsammans med salt, olivolja, saft och skal av en apelsin och rosmarin. Sen blandade jag det med feta ost och oliver, det skulle vara ruccolasallad i också men det hade jag glömt att köpa. Jag älskar oliver, feta ost och rosmarin och visst var det gott men särskilt juligt var det verkligen inte. Kanske gör jag rätten igen men den kommer inte stå på mitt julbord. Jakten fortsätter och tips mottages gärna.
Behöver jag säga att bilden i tidningen var betydligt snyggare? Otroligt gärna vill jag ha en ny kamera men bara den enkla saken som att komma ihåg alla ingredienser hade nog hjälpt den här gången:)

2 kommentarer:

Erica AKA Tomtens Dotter sa...

Det ser väldigt gott ut, men visst håller jag med - det verkar inte vara en julbordsrätt. Borde vara supergott till en stek eller rostbiff.

Helly sa...

Eller en bit vit fisk i ugn, så som torsk, kolja eller sej? Tyckte barnen om rätten? Min dotter är pigg på alla grönsaker men sonen sträcker sig endast så långt som tomater och burkmajs. Men dessa rotgrönsaker är ju härligt söta så det kanske kan slinka ner...

En fråga: Jag blandar alltid ihop din blogg med din egen för ibland heter den Sannas jul och ibland Special occasions. I min bloggroll, vilket namn vill du bli visad som?