torsdag 16 augusti 2012

Husligheter

Hösten är en stor milstolpe mot julen för mig och ett stort hösttecken är syltning och saftning. När barnen vara ytte-pytte-små gjorde jag egen sylt och saft men de senaste åren har jag varit för lat. I år blev det ändring på det, nu står två kilo sylt och tre liter saft på egenplockade hallon respektive vinbär i mitt kök och mer ska det bli. Tänkte ge mig ut i skogen med barnen och en fikakorg och plocka blåbär också, det mesta av blåbären blir nog saft, det var ju det där med latheten, orka rensa blåbär, men någon syltburk ska det nog bli också. Jag har även för första gången provat syltsocker och tusan vad bra sylten blev men nu såg jag i en kommentar på underbara Claras blogg, där jag även lånat bilden att man kan göra eget pektin genom att koka äpplen, vi får se om jag provar det nästa gång.

4 kommentarer:

Erica AKA Tomtens Dotter sa...

Sylten ser jättegod ut. Och om du gör blåbärssylt så tycker jag att du ska prova att smaksätta en av burkarna med hackad vit choklad. Supergott :-)

Sanna Laake sa...

Men vilken idé, det måste jag prova, låter grymt. Och när du säger det vill jag minnas att Leila gjort hallonmarmelad med choklad för några år sedan, det receptet ska jag också leta rätt på tror jag.

Maries Pyssel och Jul sa...

Ser gott ut, jag gillar också syltsocker, så enkelt!

Erica AKA Tomtens Dotter sa...

Mmm Leila gjorde hallon och mörk choklad. Jag skulle nog bara ta ett recept som jag vet blir bra, och tillsätta hackad choklad :-)