lördag 5 november 2011

Min julafton

Eftersom jag alltid brukar vara uppe väldigt sent och förbereda dagen innan julafton så tar jag lite sovmorgon, till åtta ungefär. Då kliver jag upp och kör ett träningspass, jo det är faktiskt sant. Hela dagen blir mycket bättre när kroppen är full av endorfiner och dessutom får man plats med mer julmat och godis:) Sen när jag har duschat och gjort mig i ordning har förhoppningsvis barnen också fått på sig finkläderna och behöver hjälp med hårfixning innan vi åker till svärföräldrarna för julfrukost (de bor en kilometer i från oss) med makens systrar med familjer, har vi tur är hans bror också där.
Efter frukosten brukar jag gå ut i stallet och mocka och fixa i ordning, svägerskan har hästar men på julafton firar de med hennes killes familj och hon brukar inte hinna med då. Och jag klagar inte, ända sedan jag var liten och hade egen häst så har det varit något speciellt med att vara i stallet på julafton. Sen åker vi hem, antagligen duschar jag igen för att inte lukta häst (jag försvarar mig med att vi åtminstone eldar för varmvatten och att jag nästan aldrig annars duschar två gånger/dag).
Sen börjar förberedelserna med maten men förhoppningsvis är det mesta klart redan, det är jansson och skagenröra bland annat som jag gör på julafton. Bordet är redan dukat för det är en av de sakerna jag var upp mitt i natten och gjorde.
Strax innan tre kommer gästerna och vi ser på Kalle Anka och dricker glögg, barnen undrar varför alla ska göra det, kan vi inte se på tv nån annan dag och öppna julklapparna nu istället? Jag och mamma sitter under Kalle Anka och viskar: Hur brukar vi gör, kommer tomten först eller äter vi först? Varje år har vi glömt hur vi gjorde förra året. Det slutar med att vi äter direkt efter Kalle, så i slutet av Kalle smyger jag och mamma ut i köket och börjar plocka fram mat. När Kalle är slut äter vi så vi nästan spricker och lite till.
Sen kommer han, den efterlängtade tomten som förra året var en kompis till mamma så att inte barnen skulle veta vem det var. Jag hoppas på något liknande i år med eftersom Frida fortfarande tror på tomten. Efter tomte och julklappar tar vi det lugnt ett tag innan det är dags för efterrätt. Sen flyter kvällen på, vi äter oss nästan kräkfärdiga och sen är julafton slut.



Inga kommentarer: