måndag 26 september 2011

Favoritjulgodis












Varje jul provar jag minst ett par nya sorter och så de gamla som är självskrivna på gottebordet, knäck, tryfflar och kola måste såklart också vara med. Kolan och tryfflarna kan variera i smaksättning lite från år till år men min absoluta favorit är nog wienernougaten. Att den dessutom är så otroligt enkel att göra är ju perfekt.

Allt du behöver är 250 gram nougat, 150 gram mörk choklad och 100 gram flagad mandel.
Sen smälter du ihop nougaten och chokladen i vattenbad. Mandeln rostar du lätt i en torr stekpanna (eller köper färdigrostad) innan du blandar ner den i nougatsmeten. Tjoff ner på ett bakplåtspapper som du har lagt i en form och vikt upp kanterna lite på. Ut i kylan med formen tills nougaten stelnat och skär i lagom (vad är lagom när det gäller godis?) stora bitar.

Bilden lånade jag från tasteline.com

3 kommentarer:

TinaGustafsson.com sa...

Som du kanske ha sett så har min julblogg (Tina´s Jul) flyttat till www.tinagustafsson.com och jag har länkat till din blogg på denna sida http://tinagustafsson.com/julbloggar-som-ger-massor-av-julfeeling/

Känner du för att länka tillbaka så får du gärna göra det :-)

För att vara säker på att inte missa något jag skriver om julen så kan du Gilla denna sida http://www.facebook.com/#!/pages/TinaGustafssoncom/192531110782439?sk=app_206747196050374

Det skall bli så mysigt att börja läsa alla julbloggar igen, det har jag längtat efter i några veckor nu!

Ha det bra så hörs vi bland alla julinlägg :-)

Helene sa...

Även om det är enkelt så gör jag nog som jag brukar, tokäter när jag är hos dig :-)

TinaGustafsson.com sa...

Mitt favoritgodis är choklad- och lakritskolor som jag gjorde för första gången förra julen och dom kommer jag göra varje jul framöver för så god var dem! :-)