måndag 22 augusti 2011

Julfrågor

Årets första julfrågor kommer här, lånade från Lisas Vinterland


1. Hur mycket längtar du till julen just nu på en skala 1-10?
Hm, jag längtar väldigt mycket men samtidigt tvingar jag mig själv att stanna upp och njuta av hösten som jag också älskar. En sjua tror jag det får bli.

2. När vill du att första snön faller?
Oktober tycker jag är lagom.

3. Köper du levande gran, hugger en själv i skogen eller använder plastgran?
Levande gran såklart. Och den ska huggas av maken tillsammans med barnen.

4. Har du redan börjat förbereda inför julen, isåfall vad?
Åh, pinsamt ju men ja, jag har börjat skriva listor. Vad som ska kommas ihåg, vilka vi ska köpa julklappar till och vad vi ska köpa till dem, recept och allt möjligt jag vill göra i jul.

5. När tycker du det är okej att börja med julens sysslor?
Vad räknas till julens sysslor? Jag har redan börjat titta på lite julfilmer (Love Actually och The Holiday) men de riktigt juliga som Ensam hemma och Tomten är far till alla barnen sparar jag till november åtminstone. Glögg och Ballerina pepparkaka åker fram i oktober, men att julbaka väntar jag också med till november. Julpyntet tar jag fram under första adventhelgen i vanliga fall men i år ska jag och mamma på julmysresa då, så det blir nog fredagen före första advent.

6. Finns det något du vill göra annorlunda detta år motför tidigare år?
"Tusen stjärnor som tindrar, glitter så långt jag ser. Av juleljus som glimmar, vill jag ha mer." Ja det kan aldrig bli för mycket jul på julen så det blir mitt svara. Att "jula" mer.


7. När börjar du köpa julklappar? För sent eller i god tid?
Jag börjar i god tid och slutar ändå i stress. Men det är julkänsla det med.

8. Om förra julen fick betyg, vilket skulle du ge? Motivera.
Själva julhelgen får en 8. Inte så stressigt, massa god mat, många som kom men tyvärr var några på annat håll. Adventstiden däremot präglades alldeles för mycket av att vara insnöad, det var många gånger jag inte kom iväg någonstans för det var trafikstockning på grund av alla snö.

9. Föredrar du att vara många eller få på julafton?
Många, the more the merrier.

10. Om du fick välja; nämn tre personer du skulle vilja spendera en julhelg med och varför.
Min man, min son och min dotter, behöver jag säga varför?

I år är Stockholm målet för julmysresan men någon gång ska jag hit.

Bilden lånad
härifrån.

Inga kommentarer: