torsdag 30 december 2010

Julen 2010

En sammanfattning och ett kom-ihåg för nästa år, för vad är det för mening att göra misstag om man inte lär sig av dem?

Det största misstaget som jag gjorde, som jag alltid gjort, som jag säkert alltid kommer göra; Jag planerade allt för dåligt. Till första advent satt jag totalt insnöad och had eitne ens ljus till adventsljusstaken. Planera så att allt finns hemm iförväg. Och precis som alla andra år vill jag sätta upp allt lite för tidigt men jag gör det ändå inte för jag tycker att det är fel, sen ångrar jag mig att jag inte satee upp det när jag ville. Så nästa år ska jag gör advent en vecka för tidigt. Den dåliga planeringen gick som en röd tråd genom hela december och när julen kom hade hyacinterna vissnat och jag hade glömt att köpa nya, amaryllisarna å andra sidan väntade med att slå ut till efter jul. Matmässigt tycker jag att det gick ganska bra, nästa år kanske jag byter ris ala maltan mot ostkaka, tror att folk uppskattar det mer. Nästa år ska jag även tänka på att sänka kraven, jag hade så storslagna planer på pepparkakshus att det aldrig blev av att jag gjorde det för jag hade aldrig så mycket tid över, bättre då att göra ett litet enkelt som verkligen blir av. Julklapparna ska köpas och slås in tidigare nästa år och dagen innan jul ska vara lugn och behaglig (okej det här är önsketänkande men jag hoppas jag kan komma isäng FÖRE midnatt i alla fall och inta klockan 02:00 som jag gjorde i år).

1 kommentar:

Helene sa...

Hoppas verkligen, för din skull, att du verkligen kommer dig för med att göra allt i god tid nsäta år, annars kan du ju alltid be om hjälp (även om det sitter långt inne, jag vet)
:-)