tisdag 9 november 2010

Juldukning och välgörenhet

Hej bloggisar. Har ni bestömt hur ni ska göra er juldukning? Jag har världens huvudbry, förra året var den väldigt vit med lite granris och röda äpplen som jag hade gjort till värmeljushållare som enda färginslag. I år vill jag ha mer rött men ändå inte för mycket, jag måste ha vitt för att balansera upp det. Jag köpte ett rött tyg på Ikea för några veckor sedan (sjukt billigt, kostade typ 20 kronor metern). Nu vet jag inte vad jag ska göra med det, en stor duk och ha vita löpare tvärs över bordet, eller kökshandukar som tabletter under tallrikarna, eller ska jag ha en vit duk och sy löpare av det röda tyget istället?
Dagens i-landsproblem helt klart, egentligen har vi ju tur att vi överhuvudtaget har ett bord och att vi har mat att ställa på det. För ja, det är tur, visst har vi tjänat våra pengar själva, men utan våra förutsättningar hade vi inte haft någonting. Vi hade lika gärna kunnat födas i världens fattigaste land med hiv och döda föräldrar. Jag tror att de flesta som vänder bort blicken när de ser folk som har det svårt och säger att de får skylla sig själva, väldigt gärna vill tor att det stämmer för det betyder att de inte själva kan hamna där någon gång. Så den här julen tycker jag att vi tar och tänker på de som har haft mindre tur än oss och sätter in en slant till en väl vald välgörehetsorganisation eller ännu hellre GÖR något för någon annan. Allra helst både och förstås. På charityrating.org kan man få lite hjälp att komma på vart man vill skicka sina pengar men det kan vara svårt att veta att pengarna faktiskt kommer fram och inte fastnar i administrationskostnader och höga chefslöner, ni kommer väl i håg skriveriet om röda korset? Jag brukar ge till läkare utan gränser.

Inga kommentarer: